torsdag 11. august 2016

Å spise glutenfritt i Skagen

Danmark er ikke noe lett land å spise glutenfritt i - og Skagen er intet unntak. Det er ikke på grunn av dårlig kjennskap til hva som inneholder gluten - men fordi det finnes så få alternativer. På alle restauranter, cafeer og butikker er det stort sett veldig god kunnskap om hva glutenfritt er, men gode alternativer er det færre av. Jeg skal prøve å oppsummere noen av mine opplevelser i innlegget under - og komme med noen tips.

Bilde fra Grenen på en solskinnsdag
 
Skagen er nydelig hele året - og spesielt om sommeren. Det er en flott liten by å være noen dager for å slappe av, spise og drikke godt og selvfølgelig shoppe. For selv om Skagen er en liten by er det gode shoppingmuligheter - spesielt i høysesongen.

Skagen har mange restauranter, og på mine besøk her har bare prøvd noen få av dem. Siden slike omtaler er ferskvare vil jeg skrive om resturantene jeg spiste på nå i sommer. Felles for mange restauranter i Danmark er mangel på glutenfrie alternativer, og da spesielt glutenfritt brød. Jacobs Cafe, bar og restaurant som ligger midt i gågaten er et godt alternativ. Her er det godt glutenfritt brød - og de kan lage de aller fleste retter glutenfrie. Her er både god mat og god stemning! Bildet under er av en kyllingsandwich som jeg spiste til lunch. Kjempegod! Vi var så godt fornøyd med lunchen at vi bestemte oss for å spise en treretters middag på Jacobs samme kveld. Og vi ble ikke skuffet. Jacobs laget alle de tre rettene glutenfrittt - og for et fantastisk måltid! Det var ikke en eneste bit igjen da servitøren ryddet av bordet.

mmmm - lunch!!

Fiskerestauratene ligger tett i tett langs bryggekanten - og også her viste det seg å være vanskelig å finne glutenfritt brød for en som hadde veldig lyst på ferske reker. Vi endte opp med å spise lunch på Havfruen Fiskehus. Her er det god mat og sympatiske priser, og da er det helt greit for meg å gå inn for å gjøre bestilling og for å hente maten. Pakkhuset som ligger like i nærheten har også glutenfritt brød, og kunne derfor vært et godt alternativ.

Middagen spiste vi på Hyttefadet i Gamle Skagen. Hyttefadet er en kjempekoselig restaurant med hygglig service hvor jeg også har spist lunch på et tidligere besøk i Skagen. Ved spørsmål om glutenfrie middagsretter pekte servitøren på 2 retter på menyen. Glutenfritt brød hadde de ikke. Men det er vel dette som er mest vanlige på restauranter i Danmark - og maten jeg fikk servert smakte veldig godt.

Bilde som er tatt litt på skrått fra bordet vårt - så ingen skulle komme med.

Min erfaring med dagligvarebutikker er at det også her kan være vanskelig å finne glutenfrie produkter. Super Brugsen i gågaten har noe glutenfritt - litt brød, knekkebrød, bakemikser osv. I flere andre butikker jeg var innom beklaget de og hadde ingenting. Hos bakeren får du kjøpt frossent glutenfritt brød.

Selvfølgelig måtte vi se oss litt rundt også, og få med noen serverdigheter. Det betyr jo ingenting at vi har sett noe før. Under er det bilder fra Grenen og Den tilsandende kirke:

Grenen - litt overskyet, men det ble heldigvis bedre.


Den tilsandende kirke

Siden Skagen er et av våre favorittsteder reiser vi stadig tilbake hit på ferie. Hvis du har noen glutenfrie tips eller andre kommentarer til innlegget setter jeg derfor stor pris på om du legger igjen en kommentar til meg.

3 kommentarer:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  2. Supert med info om spisesteder i Danmark! Erfaringene er mildt sagt dårlige.

    SvarSlett
  3. Supert med info om spisesteder i Danmark! Erfaringene er mildt sagt dårlige.

    SvarSlett