fredag 22. juli 2016

Tid for bringebær

Nå bugner det av bringebær - på bærbusker, i butikker og i diverse frukt og bærutsalg. Selv om jeg har litt bringebær i hagen så blir det mest litt spisebær på disse buskene. Når jeg skal lage syltetøy kjøper jeg alltid en kasse bringebær hos en fruktbonde i nærheten. Her får jeg alltid flotte, store og gode bær.

Bringebærsyltetøy lager jeg hvert år, og dette syltetøyet forsvinner alltid før det er sesong for å lage nytt. I år gikk vi tom for bringebærsyltetøy rundt påsketider. Samtidig er det greit at alt blir spist opp, så jeg fortsetter å lage syltetøy av 2 kg bær. Resten av kassen med bringebær bruker jeg til andre ting. Og så til min frem gangsmåte på bringebærsyltetøy.


 Bringebærsyltetøy

2 kg bringebær
1 kg suker
1 pose certo syltepulver

Vask glassene som du skal bruke til syltetøy og kok dem i noen minutter for å sterilisere glassene. Jeg pleier også å skylle bringebærene - men dette velger du selv siden bærene skal kokes. Bland sukkeret og syltepulveret godt sammen. Ha bringebærene i en gryte og kok et par minutter til du får ønsket konsistens. Bruk en skje til å ta bort skummet som legger seg på toppen. Ta gryten av platen og tilsett sukker/certo blandingen og rør godt til at alt sukkeret er oppløst. Fyll syltetøyet på glassene som du har gjort klare. Sett glassene på hodet mens de avkjøles. Da skapes det et vakum i glasset og syltetøyet holder seg bedre. Bringebærsyltetøyet oppbevares mørkt og kaldt - jeg har mine i kjøleskapet. Hvis ikke syltetøyet blir spist opp holder det seg fint helt til neste bærsommer.


Bringebærlikør

Bringebærlikør er sommerens nye forsøk med bringbær - og jeg kommer tilbake med resultatet og smaken på likøren til høsten når den har fåttt godgjort seg noen uker. Jeg vasket og kokte et stort glass som jeg fyllte nesten helt fullt med bringebær, og deretter med sukker til glasset var helt fullt. Så fyllte jeg på vodka til glasset var breddfullt. Rist litt på glasset når du fyller på vodkaen slik at den fyller seg i alle kriker og kroker. Bruk et glass som er helt tett. Deretter skal glasset stå i cirka 6 uker på kjøkkenbenken - og ihvertfall til sukkeret er helt oppløst. Snu på glasset hver dag. Jeg er veldig spent på hvordan denne bringebærlikøren blir...


Bringebæreddik

Det ble noen bær igjen til bringebæreddik også. Fyll et glass med bringebær - og deretter fyller du det helt opp med hvitvinseddik så det dekker bringebærene. Glasset skal være helt fullt før du setter på lokket. La det stå i cirka 2 uker. Snu på glasset hver dag. Sil eddikken og fyll deretter på rene flasker. Bringebæreddik passer godt i dressinger, sauser osv.



Dersom du ønsker en søt smak på eddikken kan den kokes opp med sukker før den fylles på flasker. Da vil den få den en søtsyrlig smak som passer perfekt til desserter, oster osv.


Resten av bringebærene fryste jeg ned i porsjoner av 200 gram. De er kjempefine til å bruke til smoothies, kaker eller til å røre bærsaus. Disse bærene er fine å ha i fryseren utover vinteren - og de smaker så mye bedre enn det som da finnes i butikken.

Nå har jeg litt mer sommer på glass og i fryser - ha en fortsatt fin bærsommer!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar