lørdag 23. april 2016

Glutenfrie rundstykker med gulrot og kesam

I dag vil jeg dele en oppskrift på noen kjempegode glutenfrie rundstykker. Siden oppskriften inneholder både gulrot og kesam blir disse rundstykkene ekstra saftige og holdbare. I familier hvor det er bare en som spiser glutenfritt fungerer rundstykker veldig godt. Rundstykker er enkle å fryse, de tiner raskt, og det kan være vanskelig å spise et helt brød alene før det blir tørt. Jeg pleier å fryse ned rundstykker to og to sammen i poser. Det gjør det enkelt å ta med på jobben - og å ha ferske ferdigtinte rundstykker til lunchen.



Glutenfrie rundstykker med gulrot og kesam

Oppskriften er nok til cirka 15 rundstykker:
5 dl vann
50 gram gjær
2 ss rapsolje
1-2 ts salt
1 ss Fiberhusk
1 ss sirup
1 dl kesam
1-2 revne gulrøtter
2 dl glutenfrie havregryn
500 gram ( 1 boks) Semper Mix med Fiber


Fremgangsmåte: Ta fiberhusk i halvparten av vannet og la det svelle i 10 minutter. Løs gjæren opp i resten av vannet (vannet holder cirka 37 grader). Bland sammen resten av ingrediensene og ha fiberhusken og gjæren opp i blandingen. Kjør i kjøkkenmaskin i cirka 5 min. La deigen forheve under klede i 15 - 20 minutter. Del deigen i 15 biter og trill til rundstykker med litt mel. Glutenfri deig er ofte mye mer klissete enn vanlig deig, og selv om jeg synes denne deigen har en god konsistens vil den nok også oppleves som litt klissete. Sett rundstykkene på stekeplate med bakepapir og la de heve i 40 minutter. Når de er ferdig hevet pensles rundstykkene med egg, og det drysses havregryn over.

Rundstykkene er klare til å stekes
Rundstykkene stekes på 225 grader i 15 minutter. Deretter avkjøles de på en rist. Dette er saftige og gode rundstykker som egner seg godt til å fryse. De tiner lett og smaker godt til lunch!


Legg gjerne igjen en kommentar til meg dersom du har tester denne oppskriften.
Ha en fortsatt fin helg!

21 kommentarer:

  1. Hei.
    Dette var en livredder for oss . Hadde nesten gitt opp med glutenfri bakst. Veldig godt å er godt opptint og �� takk for oppskrift

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for hyggelig tilbakemelding! Disse rundstykkene er gode, lettbakelige og holder seg godt. Hyggelig at du bruker oppskriften - og at du liker den så godt!

      Slett
  2. Hei! Må bare skryte av disse fantastisk gode rundstykkene! Har prøvd MYE glutenfri bakst, men ingen kan måle seg med denne. Tusen takk for deling! Mannen i huset spiste fler enn meg første gang jeg lagde de, og han er ikke glutenfri ��

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Mannen her i huset er fortsatt veldig skeptisk til glutenfri bakst. Selv om han innrømmer at disse rundstykkene ikke smaker så værst... ;-)

      Slett
  3. Hvordan får du rundstykkene tykke? Prøve flere ganger men opplever at de siver ut og blir veldig flate. Men de beste glutenfrie rundstykkene jeg har spist :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Har du latt fiberhusken svelle i 10 minutter? Jeg har funnet ut at det er viktig. Lykke til og så bra at rundstykkene smaker godt uansett! :-)

      Slett
  4. Tusen takk for gode oppskrift! Her synes barna at rundstykkene var enda bedre dagen etter :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg synes også at disse rundstykkene holder seg veldig godt. Takk for hyggelig tilbakemelding! :-)

      Slett
  5. Må si TUSEN TAKK for at du har delt denne oppskriften! Den er helt fantastisk! Du har blitt min livredder på brødfronten!
    Hadde egentlig begynt å gi opp å lage noe som er like godt dagen etter eller også etter å ha vært fryst. Men denne blir min følgesvenn framover!
    Jeg har tatt meg friheten å dele den på nettstedet mitt Travel Mamma. Håper det er greit!
    Jeg har selvfølgelig linket til deg og siden din:)
    Her kan du lese det: https://www.travelmamma.no/2018/03/de-beste-glutenfrie-rundstykkene-noensinne/

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for hyggelig tilbakemelding! Det er selvfølgelig helt greit at du har delt oppskriften - og det var veldig gøy å lese blogginnlegget ditt. :)

      Slett
  6. Hei. Gleder meg til å prøve denne oppskriften. Kan jeg bruke Jyttemel?
    Med vennlig hilsen Elisabeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har aldri prøvd å bake dem med jyttemel. Da kan de nok bli litt «tyngre». Kanskje kombinere det med en annen meltype og bruke litt av hver? Gi meg gjerne tilbakemelding på hvordan det gikk. :-)

      Slett
  7. Hei. Da har vi også fått en gluten allergiker i familien. Bestemor fram m bakebollen etter og ha googlet og lest litt. Denne oppskriften var suuuuper 👍. Prøvde også med fin mel mix iso grov. Det ble både rundatykker og pizza snurrer. Helt super det også. Så nu fyller bestemor opp fryseren til gull ingen sin 😊

    SvarSlett
  8. For en fantastisk opskrift! Jeg har kviet meg sånn for å skulle bake glutenfritt, men denne opskriften var så grei og rundstykkene ble så fine og saftige!

    SvarSlett
  9. Hei!
    Kan denne lages som brød tror du? Hvilken varme og hvor lang tid ville du i såfall brukt!

    SvarSlett
  10. Hei. Tusen takk for en god oppskrift som fungerer bra. Er ganske ny med cøliaki, og har mistet lysten å bake.

    SvarSlett
  11. Hei! Denne deigen ble veldig klissete, umulig å trille til rundstykker, bruker du fersk eller tørgjær? Har det noe å si kanskje? 😊

    SvarSlett
    Svar
    1. Mine ble også superklissete, men jeg hadde pofiber i. (Hadde det istedet for fiberhusk). Så kanskje det var det som gjorde de så klissete. Satte de med to spiseskjeer, for det var det eneste muligheten, selv med mel til uttaking..Kan det også ha noe med hvor mye gulrot man har i? Gulrøtter er jo ganske ulike i størrelsen. Kunne du skrevet hvor mange gram gulrot som du bruker sånn ca? De er i ovnen nå, og blir nok litt mer som pitabrød i fasongen og ikke rundstykker. (siden jeg manglet fiberhusk), men jeg gleder meg til å smake.

      Slett
    2. Men til gjengjeld. De smakte utrolig godt. Jeg skal bake nye nå og bruke Finax Psyllum, side de ikke hadde Fiberhusk på butikkene her. Er spent på om deigen blir litt mindre klissete denne gangen. Men det er verdt p bake den, sa de smakte dog dog digg. Så takk for oppskriften.

      Slett
  12. Hei,superfornøyd med denne opskriften bruker den mye som grunnoppskrift og har ofte oppi linfrø el bruker noe teffmel
    supergode hver gang ;)

    SvarSlett