søndag 27. mars 2016

Fantastisk stoffbutikk i Roma

Påsken i år har vært en tur til Roma. Denne historiske hovedstaden har vi lenge hatt lyst til å besøke siden det her er masse å se og masse å oppleve. Og så er det jo Italia - med alt det innebærer. Pizza, pasta, vin og hyggelige piazzaer. Temperaturen gjorde også sitt til at vi også fikk en etterlengtet forsmak på vår og sommer.

Den kanskje den største attraksjonen for min del var stoffbutikken Bassetti Tessuti. Dette er en stoffutikk som har rom på rom med massevis av stoffer. Butikken lå litt anonymt til på et hjørne, og jeg snublet mer eller mindre over den etter vi hadde vært i Colusseum og Forum Romanum - og var på vei til Pantheon. Plutselig så jeg navnet på butikken - og husket den igjen fra nettsøk etter stoffbutikker i Roma. Og med mannen godt plassert på gelaterien ved siden av (absolutt et strategisk sted for en liten café) gikk jeg opp trappen til butikken, og gjennom rom på rom med fantastiske stoffer.


Overveldende er vel det rette ordet å bruke å bruke om denne butikken. Det var stablet stoffer fra gulv til tak og på alle ledige flater - og selvfølgelig helt umulig å få oversikt over alt. Jeg gikk rundt med store øyne og prøvde å få sett mest mulig - og gikk i gang med den nesten umulige oppgaven. Hvilke stoffer skulle jeg kjøpe med meg hjem til Norge?


Butikken har mange ansatte og de er veldig hyggelige og hjelpsomme - selv om ikke alle kunne så godt engelsk. Men med hender, pekefingre, hyggelige smil og skriveblokk gikk det veldig bra. Trykk på denne linken - her er hjemmesiden til butikken Bassetti Tessuti.



Jeg bare måtte tilbake til denne butikken før vi reiste hjem til Norge. Det var nok både et ønske om å se butikken igjen, samtidig som jeg hadde også veldig lyst til å se litt mer på jersey og elastiske stoffer. Utstyrt med google translate fant jeg det italienske ordet for jersey - maglia.  I butikken ble jeg ble pekt inn i det siste rommet - og der møtte jeg faktisk en mann som kunne ganske godt engelsk og kunne forklare meg litt om stoffene.

Dette er stoffene som jeg fikk med med hjem:


Spesielt dette stoffet synes jeg er helt nydelig. Det er et stoff med digital print og det er litt elastisk. Jeg tenker at dette stoffet passer fint til en bluse eller en sommerlig kjole:


Bassetti Tessuti er en butikk som jeg anbefaler alle syinteresserte på ferie i Roma å besøke. Adressen til butikken er Corso Vittorio Emanuele 73. Den ligger faktisk rett over veien for Torre Argentina stedet der Julius Cæcar ble myrdet. Det så vi på etterpå - det viktigste måtte jo gjøres først.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar