tirsdag 17. mai 2016

Granskuddsirup

Nå spirer granskuddene på grantrærene. Disse små grønne skuddene kan du plukke og faktisk lage masse godt av. Ut på skogstur - det er nemlig akkurat nå og et par uker fremover som granskuddene kan plukkes. Granskuddene må plukkes mens de er små, lysegrønne og delikate - før de begynner å sprike. Se på bildene under hvordan granskuddene ser ut nå:

Her er de små skuddene
Hele treet er fullt...

I år hadde jeg planer om å prøve noe nytt - granskuddsirup. Dette har jeg aldri laget før. Men så har jeg jo har heller aldri laget noe - eller tenkt på å lage noe - av disse granskuddene før. En gang må jo være den første, så i år var planen å lage granskuddsirup. Jeg plukket med meg endel granskudd, og hadde cirka 20 dl granskudd da jeg målte det opp hjemme på kjøkkenet.


Alle granskuddene samlet i en bolle

Jeg renset og vasket granskuddene godt før jeg hadde dem i gryta. Jeg fyllte på nok vann til å dekke granskuddene (tror det ble cirka 2 liter vann). Ikke bruk mer vann enn nødvendig. Så lot jeg granskuddene koke under lokk i 30 minutter.


Her koker granskuddene.

Deretter silte jeg av granskuddene. Jeg helte først gjennom en sil og deretter gjennom et klede for å forsikre meg om at det ikke var noen nåler igjen i granskuddsaften. Så kokte jeg væsken opp igjen sammen med sukker: 3 deler væske og 2 deler sukker (dersom det er 15 dl væske så bruker du 10 dl sukker). La dettte koke på middels varme til det begynner å tykne. Det tar tid... Sirupen endrer farge til rødt mens den koker. Jo lengre blandingen koker - jo dypere blir rødfargen. Jeg lot blandingen koke i litt over 2 timer - men det er mulig at det var litt lenge. Fargen ble veldig dyp - men sirupkonsisen ble fin. Neste gang skal jeg prøve å koke det litt kortere for å se om jeg kan beholde mer av den flotte rødfargen.


Det ble endel glass - selv om disse glassene fasktisk er veldig små.

Sirupen er veldig holdbar, og jeg passet på at glassene jeg brukte var rene og kokt for å øke holdbarheten på den ferdige sirupen.

Granskuddsirup er et morsomt "mat fra naturen" prosjekt - og det er veldig enkelt å få til. Bare sett av nok tid - det tar nemlig tid før sirupen er klar. Granskuddsirup har mange bruksområder, og kan brukes til is, ost, til vilt eller spekemat, til baking - og sikkert masse mer. I dag glasserte jeg løk i stekepannen med litt ganskuddsirup - kjempegodt!

1 kommentar:

  1. Så gøy! Må prøve dette til helgen :)
    Takk for informasjon og inspirasjon!

    SvarSlett