lørdag 19. mars 2016

Glutenfri Krydderkake

Langpannekaker er noe av det aller enkleste å bake, og det finnes mange gode oppskrifter. Denne oppskriften på glutenfri krydderkake fikk jeg for mange år siden, og det er en kake som jeg har bakt mange ganger. Den smaker godt av krydder og er en saftig og god kake som også egner seg godt til frysing. Kaken tiner raskt på varmluft og fungerer godt bare med litt enkel melisglasur. Krydderkake er derfor en kake som jeg ofte har i frysereren - bare sånn i tilfelle.


Her er oppskriften på krydderkaken:

7,5 dl kefir
5 dl sukker
1 ts malt nellik
3 ts kanel
9-10 dl glutenfritt mel
150 gram smeltet smør
1 ss natron

I dag har jeg brukt glutenfri lys melblanding fra Toro, men du kan fint bruke andre typer glutenfritt mel. Dersom du bruker melet fra Toro - så bruk den lysemelmiksen og ikke kakemiksen. Det vil gi et bedre resultat. 


Smelt smøret. Så blander du alle ingrediensene godt sammen. Kaken stekes i 40 minutter på 200 grader.

Kaken er klar til å stekes...

...og her er den ferdig stekt.

Dette blir en stor kake - slik som langpannekaker gjerne har en tendens til. Jeg pleier derfor å dele kaken i to eller flere deler, og fryse ned det jeg ikke trenger akkurat nå. Jeg velger den enkle løsningen og pynter bare med litt melisglasur. Eventuelt kan melisen smaksettes med litt sitron eller appelsin slik at det blir litt påskesmak på kaken.


I dag har vi hatt krydderkake og kaffe på verandaen i fin påskesol. Ha en fin påske! Nå reiser jeg snart på ferie, og det neste innlegget på bloggen vil derfor handle om Roma. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar